După nenumărate discuţii legate de întârzierile cu care le parvin materialele înainte de votul în plen, consilierii locali din Timişoara au respins, marţi, un proiect de hotărâre care prevedea aprobarea unui studiu de oportunitate pentru achiziţia de tramvaie noi, respectiv modernizarea depoului 2. Proiectul fusese introdus suplimentar pe ordinea de zi. Se dorea aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai acestei investiţii, achiziţia celor 15 tramvaie noi pe care doreşte municipalitatea să le cumpere printr-un împrumut fiind estimată la 46,6 milioane de euro, la care se adaugau 1,8 milioane de euro pentru modernizarea unei hale de reparaţii şi 1,5 milioane de euro dotări tehnice pentru mentenanţă.
„Era un proiect de hotărâre care venea şi completa o hotărâre din 2008 prin care erau trei puncte de rezolvat: prospectarea pieţii, analiza gradului de îndatorare a municipalităţii şi aprobarea unui studiu de oportunitate”, a declarat directorul RATT, Ioan Goia. El susţine că în prezent toate tramvaiele care circulă în oraş au inspecţia tehnică expirată. „Mai oprim o linie de tramvai peste vreo lună din lipsă de parc şi, încet-încet, pentru că inspecţia tehnică la toate tramvaiele noastre second-hand a expirat în momentul ăsta, o să mai suspendăm din liniile de tramvai şi o să încercăm să suplinim cu linii de autobuz”, a adăugat Goia după respingerea proiectului.
În această vară a fost aprobată, printr-o altă hotărâre, contractarea unei finanţări rambursabile în valoare de maximum 50 de milioane de euro, pe o perioadă de 15-20 de ani, pentru tramvaie noi şi modernizarea depoului.
Tramvaiele care circulă acum prin Timişoara, vehicule primite second-hand din Germania, sunt produse între anii 1962-1973.
„În prezent, întregul parc circulant de tramvaie îndeplineşte condiţii legale de casare, dar, în lipsă de alte unităţi de transport, suntem obligaţi să îl menţinem în circulaţie cu riscuri şi costuri ridicate de exploatare, urmând a fi casat eşalonat în următorii cinci ani, începând cu anul 2012, în funcţie de achiziţia de tramvaie noi”, se arată în studiul de oportunitate întocmit de RATT care a fost respins în plenul consiliului local de marţi.
Ciuhandu a anunţat miercuri că proiectul va intra din nou în plen în şedinţa extraordinară de vineri dimineaţa. „De mai bine de trei ani purtatăm negocieri cu Banca Europeană de Investiţii, care ne-a transmis o propunere pentru finanţarea a 50 la sută din valoarea investiţiei. În ce priveşte gradul de îndatorare s-a făcut o evaluare de către un expert extern care arăta că în ipoteza în care acest credit se va aproba vârful maxim de îndatorare al Timişoarei va fi sub 25 la sută, în condiţiile în care Timişoara are şi alte credite, iar plafonul legal de îndatorare este de 30 la sută. Mai mult, în vară s-a aprobat contractarea unei finanţări, pe care au votat-o aproape toţi, exceptând PNL. Motivele pentru care ei nu votează cred că sunt de natură electorală”, a declarat primarul.
Edilul susţine că achiziţia de tramvaie noi este o necesitate şi nu are nimic de-a face cu alegerile de anul viitor în condiţiile în care vehiculele aflate în circulaţie acum au fost luate „aproape pe gratis” din Germania şi uneori autorităţile nu au achitat nici măcar taxa de transport , pentru că şi aceasta a fost plătită de nemţi.
„În anul 2012 întregul parc de tramvaie al RATT va îndeplini condiţiile legale de casare. (…) Faptul că vrem să aducem tramvaie nu e ambiţia mea, nu mă pregătesc de alegeri ca să îmi fac campanie, e o necesitate”, a adăugat Ciuhandu.
Edilul-şef a declarat că le va cere aleşilor care se împotrivesc proiectului să răspundă în faţa oamenilor atunci când mai deraiază tramavie şi le va transmite reprezentaţilor de la instituţiile bancare cu care s-au purtat discuţii pentru finanţarea acestei investiţii „să-şi găsească alţi clienţi”.
Ciuhandu le-a cerut în primul rând consilierilor să voteze, fie că e pro, contra sau se abţin, pentru că unii stau în sală fără să apese niciun buton. „Au fost consilieri care au votat împotrivă – mi se pare normal, au instrucţiuni de la partid pe care şi le asumă, mă refer la PNL, nu vor tramvaie în Timişoara, vor să meargă cu căruţa, cu autobuzul, cu firobuzul, să fie sănătoşi – nu am înţeles însă alţi consilieri, şi n-am să-i nominalizez acum, opt din cei 21 prezenţi, care n-au votat de niciun fel. Reproşul meu merge către această atitudine de a te spăla pe mâini într-o chestiune de necesitate pentru oraş”, a conchis Ciuhandu.
Cert este că unii aleşi au afirmat că au respins proiectul din cauză că nu au avut pur şi simplu timp să-l studieze, fiind puşi să ia decizii importante pentru oraş în grabă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!