Timişorenii vor putea auzi în premieră sunetul acestuia chiar marţi, 22 noiembrie, când pianiştii Manuela-Iana Mihăilescu şi Dragoş Mihailescu vor susţine, de la ora 19, în sala Capitol, un recital de piese la 4 mâini de Franz Schubert. Intitulat „Schubertiada III”, evenimentul are în program Divertisment ungar, Furtunile vieții (Lebensstürme) Allegro în la minor, Rondo în La major și Două marșuri în Do major.
„Evenimentul oficial de inaugurare a pianului Steinway va avea loc în ianuarie 2012, în cadrul unui concert deosebit. Până atunci, pianiștii noștri, Sorin Petrescu, Manuela Iana Mihăilescu și Dragoș Mihăilescu vor face studiu, chiar și noaptea, la acest pian, pentru a-i forma sunetul”, a declarat Ioan Coriolan Gârboni, directorul Filarmonicii Banatul.
Pianul Steinway, o achiziţie preţioasă la care Filarmonica Banatul jinduia de 20 de ani, a fost cumpărat la prețul de 106 000 euro plus TVA și a fost adus la Timișoara în condiții de securitate specială.
Alegerea lui nu a fost o misiune simplă. ”Am avut rezervat un spațiu de trei ore în fabrica Steinway&Sons pentru testarea celor şase piane expuse ca ofertă pentru Filarmonica din Timișoara. Este foarte dificil să faci o astfel de alegere, fiindcă implică atât parametri obiectivi, cât și o serie de parametri subiectivi, precum gustul artistic, muzical -estetic al unui pianist. M-am străduit să țin cont, în termeni decisivi, de parametri obiectivi, respectiv de mecanica pianului, și am încercat să gândesc cât mai obiectiv și în cadrul parametrilor subiectiv, adică să fie o marjă mai largă de sonorități pentru gusturi cât mai felurite. Este adevărat că mecanismele pianelor Steinway din zilele noastre sunt foarte egale, comode, îți conferă o siguranță a realizării sonorității dorite. Gustul pianistului intervine atunci când este vorba de sonoritățile pe care poate să le redea un pian. Ideal este să existe un balans optim între registrele sonore: registrul acut să aibă strălucire, registrul grav să fie profund fără a fi prea strident, iar registrul mediu să facă o trecere sonoră gradată între profunzimea basului și strălucirea discantului”, explică Dragoș Mihăilescu.
Reputatul pianist timișorean s-a străduit să găsească toate aceste însușiri la un pian cu o sonoritate de fond cât mai nobilă. Astfel de piane își pastrează calitatea și atunci când răsună într-o sală fără acustică specială, susține artistul, amintindu-și cum a cântat într-o fostă fabrică, o hală multifuncțională de lângă Freiburg, pe un Steinway de mare calitate închiriat de la un magazin din Germania.
”În Spania am mai cântat pe piane Steinway mai vârstnice, dar foarte bine întreținute, care aveau încă un timbru foarte plăcut și un mecanism la fel de sigur ca cele noi. Un pian nou, necântat este mai dificil de clasificat, fiindcă nu are încă personalitate – o caracteristică dată de pianiștii și concertele care au loc pe el. Un pian crud se formează în timp, prin vibrațiile transmise de artiștii care îl mânuiesc”, spune muzicianul.
Dupaă mai mult de trei ore de testare în acest sens, el a găsit un instrument care corespunde tuturor acestor cerințe și speră să fie pe placul cât mai multor pianiști. ”Sunt convins că nu-i va putea satisface pe toți pianiștii care vor cânta pe acest pian, dar, ținând seama de toate implicațiile, m-am străduit ca alegerea mea să fie pentru cât mai multe gusturi”, a declarat, pentru www.tion.ro, Dragoș Mihăilescu.
Foto (c) fotosen.ro
Pianul Steinway pentru Filarmonica Banatul a fost licitat
Citiți principiile noastre de moderare aici!