În repetate rânduri, autorităţile europene au ameninţat că vor începe procedura de infringement împotriva României – procedură ce presupune amenzi uriaşe, pentru că se încalcă obligaţiileasumate prin tratatul de aderare – deoarece ţara noastră nu respectă normativele privind cantitatea de praf în atmosferă. Printre oraşele din ţară care înregistrează cele mai mari valori ale poluării este şi Timişoara. La Prefectura Timiş au fost organizate mai multe dezbateri pe această temă, unde reprezentanţii municipalităţii au venit cu fel şi fel de scuze, însă, concret, până acum autorităţile locale nu au luat nicio măsură pentru reducerea nivelelor de poluare.
Acum, problema prafului din Timişoara este abordată atât de conducerea primăriei, cât şi de consilierii locali, cele două tabere având însă rezolvări diferite. Astfel, conducerea Primăriei Timişoara doreşte achiziţionarea a cinci aspiratoare industriale de praf, în valoare de 70.000 de euro bucata şi a cinci maşini de spălat drumurile care costă 50.000 de euro fiecare. În total, investiţia se ridică la 600.000 de euro. Mai adăugăm la aceste costuri şi factura Retim din vara trecută, care s-a ridicat la 1,7 milioane de lei (aproximativ 400.000 de euro) şi ajungem la concluzia că lupta cu praful va costa municipalitatea, în 2011, aproximativ un milion de euro.
Mai mulţi consilieri municipali – Traian Stoia, Nicolae Horablaga şi Radu Ţoancă – propun o altă rezolvare a problemei. În opinia lor, o mare parte din praful din Timişoara ar putea fi eliminat prin interzicerea folosiri, la deszăpezire, a amestecurilor ce conţin nisip, precum şi prin îndepărtarea pământului aflat lângă borduri, tasarea zonei şi înlocuirea cu pietriş ornamental, pentru a evita scurgerea prafului pe carosabil, în timpul ploilor. Ei susţin că astfel s-ar elimina cauzele producerii prafului în Timişoara, nu doar efectele acestuia.
“Am iniţiat acest proiect în speranţa reducerii poluării din Timişoara şi a îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă, pentru că nu e permis ca în anul de graţie 2011 să se lucreze cu metode empirice, care pun în pericol pe termen lung sănătatea populaţiei. Propunerea nostră abordează cauzele prafului din Timişoara, nu efectele”, a declarat consilierul municipal Radu Ţoancă.
Conducerea Primăriei Timişoara este, în principiu, de acord cu propunerea consilierilor municipali, însă cu mici schimbări de detaliu a proiectului iniţiat de cei trei. Astfel, printr-un referat semnat de viceprimarul Adrian Orza şi aprobat de primarul Gheorghe Ciuhandu, executivul doreşte să se folosească pentru deszăpezire doar soluţii antiderapante ce nu afectează mediul şi nu conţin impurităţi. În ceea ce priveşte schimbarea stratului de pământ de la borduri, aceştia afirmă că preţul unei astfel de operaţiuni este mare, circa 10 euro pe metru pătrat, şi de aceea propun doar curăţarea stratului de pământ aflat între bordură şi carosabil.
B.A.M.
Citiți principiile noastre de moderare aici!