150 de milioane de euro au la dispoziția Timișoara, Arad, Deva și Reșița pe Axa prioritară 4 a Programului Operațional Regional. Capitalei Banatului îi revin aproape 56 de milioane de euro, unul dintre cele mai importante proiecte aflate în lucru la PMT fiind cel pentru achiziția de 40 de tramvaie noi.
„Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii patru ani. Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, pentru că trebuie înțeles că la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți. Tot vorbesc tot felul de deștepți că trebuie să câștigi acele fonduri. Nu câștigi nimic. Există sume alocate pe polii de creștere, pe diverse structuri administrativ-teritoriale. Trebuie să faci proiecte pe care să le implementezi”, spunea, în luna iulie, primarul Timișoarei.
Planurile mai-marilor din primărie au fost însă date peste cap. Proiectul mult-dorit a fost respins deja de trei ori, așa că se depune în altă formă.
„Din păcate, ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit. Astăzi (n.r. joi) am semnat caietul de sarcini revizuit și sperăm că așa ni se va publica, pe varianta de achiziție a 16 tramvaie, cu posibilități de suplimentare, dacă fondurile ne vor permite. (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru, spunând că ofertanții trebuie să aibă certitudine că se vor comanda acele lucruri care fac obiectul licitației. Ne-am mirat și noi că ni s-a respins. S-au aprobat contracte cadru prin alte părți, ne-am mirat, dar în fine, am renunțat tocmai ca să nu riscăm să nu ne încadrăm în termene și mergem pe o asumare a achiziției de 16 tramvaie. Este o cifră fixă. Nu știm dacă ne încadrăm. Dacă e cu trei milioane de euro un tramvai, nu ne încadrăm, că sunt și altele de făcut”, a spus, joi, Nicolae Robu.
Edilul-șef spune că specialiștii primăriei nu sunt iresponsabili să riște pierderea banilor cu nici un proiect, așa că într-un fel sau altul se vor cumpăra tramvaie noi. Până acum municipalitatea nu a depus însă niciun proiect pe această axă, iar termenul limită este 31 decembrie 2018.
„Nu suntem iresponsabili să riscăm. Până la urmă, știm ce vrem să facem cu acest oraș și știm ce că vom putea duce la bun sfârșit. Ceea ce este cu risc mult mai mic de eșec, pretabil la implementare pe fonduri europene, mergem pe fonduri europene, aplicăm acolo. Nu aplicăm după criteriul care proiect este mai mare. Nu, ci după criteriul care are șanse mai mari de reușită pe regimul respectiv de finanțare”, a mai spus Robu.
Conform planificării, proiectele pe Axa 4, mobilitate urbană, POR, trebuie depuse până în 31 decembrie 2018. Primăria nu a depus niciunul, dar lucrează la ele. Edilul-șef spune că nu este în pericol să piardă vreun an, pentru că specialiștii municipalității știu cu exactitate ce trebuie să facă.
„Lăsați-ne pe noi să decidem, că noi răspundem, ce se face pe fonduri europene și ce se face pe venituri proprii. Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri. De exemplu, nu merge cu Pasajul Solventul să-l facem pe fonduri europene, dar acolo nu este rezolvată nici acum problema proprietății. Pentru câte o chichiță de genul acesta poți să pierzi toată finanțarea (…) Oricum, o bună parte din portofoliul de proiecte nu pot fi finanțate pe fonduri europene, pentru că acestea sunt limitate. Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte”, a explicat primarul.
La Oradea, de exemplu, situația este alta. Primăria Oradea, condusă de liberalul Ilie Bolojan, a depus încă din luna aprilie un proiect de finanțare pentru cumpărarea de tramvaie. Întrebat de ce totuși la Oradea funcționarii din primărie s-au mișcat mai repede decât cei de aici și cum analizează el ritmul de lucru din PMT, Robu a devenit irascibil.
„Nu știu. Fiecare cu socoteala proprie. Nu știu, pe mine nu mă preocupă niciun fel de comparație. Și eu pot să vă spun arătați-mi trei pasaje! E o prostie fără seamăn, văd că acum este la modă să facem comparație. Fiecare își are plusurile și minusurile sale. Nu ne lăudăm cu aceleași lucruri fiecare. Sunt foarte mulți primari și foarte multe administrații publice în țara asta care își fac datoria, dar nu înseamnă că toți face același lucru. Unii cu unele, alții cu altele. Toate comparațiile astea sunt o aiureală. Ce pot să vă spun? Pot să vă spun că în judecățile altora noi am fost cel mai dinamic oraș din țară ani în șir, investițiile cele mai mari ani în șir, exportul cel mai mare în ultima vreme, turismul și așa mai departe, le-am prezentat la momentul potrivit. Alții pot să spune alte lucruri la care ei sunt în față”, a răbufnit primarul Timișoarei. El nu a vrut să spună totuși cum i se pare ritmul de lucru din Primăria Timișoara.
În luna aprilie, Primăria Oradea a depus la finanțare un proiect de achiziție de tramvaie în valoare totală de 88,8 milioane de lei, pentru cumpărarea a zece tramvaie noi, cu o valoare estimată de 1,6 milioane de euro fără TVA/tramvai. A fost demarată și procedura de achiziție publică a tramvaielor, transmitea, în aprilie, Primăria Oradea. Pe Axa 4.1, Oradea are rezervată suma de 29,36 milioane de euro.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2074819″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!