Până acum au fost livrate zece autobuze, o altă tranşă de vehicule urmând să sosească săptămâna viitoare, iar restul probabil până la sfârşitul lunii noiembrie. Autobuzele articulate Mercedes-Benz Conecto G, cu podea complet coborâtă, sunt dotate cu trapă pentru cărucioare şi loc special pentru persoanele cu handicap, dispun de instalaţii de aer condiţionat şi încălzire şi au o capacitate de transport de 143 de persoane (41 pe scaune), având o lungime de 18 metri. Vehiculele dispun de un sistem automat de înclinare a caroseriei, funcţia de îngenunchere, care facilitează accesul persoanelor vârstnice sau cu dizabilităţi.
Fiecare mijloc de transport este prevăzut cu patru camere de supraveghere video pentru călători şi una pentru şofer şi direcţia de mers în interior, plus două la exterior. „Camerele interioare şi exterioare de supraveghere, împreună cu unitatea specială de înregistrare a accidentelor – black box – conferă utilizatorului posibilitatea de a determina cu certitudine cauzele în cazul unor situaţii nedorite şi ajută la prevenirea actelor de vandalism”, au explicat producătorii. Noile autobuze ale timişorenilor au fost produse în Turcia, la fabrica Mercedes-Benz Turk A. S. din Hosdere – Istanbul, filială a concernului german Daimler AG.
Totodată, în fiecare vehicul sunt amplasate câte două monitoare LCD pe care vor fi prezentate diferite informaţii de interes pentru călători, despre devieri, modificarea unor trasee şi în general despre programul de circulaţie. Totodată, firmele interesate vor avea posibilitatea să-şi facă astfel publicitate în mijloacele de transport.
Autobuzele au fost expuse la stadion
Edilii timişoreni şi directorii RATT au prezentat oficial, vineri, noile autobuze Mercedes. S-au urcat într-unul dintre vehicule şi au făcut o plimbare până la Stadionul „Dan Păltinişanu”. Bineînţeles, noile mijloace de transport au fost vopsite tot alb-violet şi au fost lăsate pe platoul de la stadion înainte de meciul disputat de Poli cu Universitatea Cluj ca să le poată vedea lumea.
La stadion, prezentarea oficialilor de la primărie a fost întreruptă de un bărbat care venise să-i ceară primarului Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu, să-l ajute să-şi găsească… un loc de muncă pentru că a ieşit recent din închisoare şi nu vrea să-l angajeze nimeni. Omul a fost săltat de mai mulţi poliţişti comunitari la ordinele directorului adjunct Dorel Cojan şi urcat într-o dubă care a demarat în trombă ca nu cumva să le facă impresie proastă străinilor de la Mercedes.
Noile vehicule vor fi puse probabil în circulaţie în a doua parte a lunii noiembrie, după ce se vor face toate formele cu înmatricularea lor, a precizat directorul general al RATT, Ioan Goia. Vor circula în principal pe traseele aglomerate, pentru început pe linia 33. „Noile autobuze vor fi puse în circulaţie pe liniile 33, 40, 43, Expres 7, Expres 2, şi probabil că vor asigura şi transportul periurban pentru Utvin, Ghiroda şi poate chiar şi Moşniţa”, a explicat Ciuhandu.
Mijloacele de transport au fost achiziţionate în leasing, pe o perioadă de şapte ani, cu o perioadă de graţie de doi ani, valoarea totală a contractului, pentru cele 30 de autobuze articulate şi un autocar, fiind de 10,5 milioane euro.
Procedura de achiziţie a noilor autobuze a fost demarată la sfârşitul anului 2007, dar contractul a putut fi încheiat de-abia în vara lui 2010, din cauza contestaţiilor şi a proceselor, lucru catalogat de Ciuhandu ca fiind „o mizerie”. „A fost o treabă urâtă, s-au făcut contestaţii de dragul de a se contesta, au fost chiar şi presiuni politice, o mizerie”, a afirmat edilul-şef al Timişoarei.
Urmeaza vaporase si tramvaie
Odată cu punerea în circulaţie a acestor vehicule, parcul de autobuze al RATT va fi complet înlocuit, dispunând de un total de 85 de autobuze moderne. „Noile autobuze respectă toate normele europene. Sperăm ca şi ponderea călătorilor RATT să crească. Cred că următorul pas va fi reabilitarea parcului de tramvaie, există o hotărâre de consiliu local prin care s-a stabilit să studiem mai multe variante, dar deocamdată nu s-a cristalizat nimic”, a mai declarat Ciuhandu. Înainte să fie achiziţionate tramvaie moderne, Primăria Timişoara ar putea cumpăra vaporaşe care să circule pe Bega. Licitaţia pentru vaporaşe ar putea fi organizată în primăvară, în prezent lucrându-se la realizarea caietului de sarcini, au arătat reprezentanţii municipalităţii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!