Inspectorii Primăriei Timişoara i-au vizitat zilele trecute pe patronii de localuri din zona Pieţei Unirii şi le-au adus „nota de plată”. I-au pus să vină la primărie şi să plătească taxa de ocupare a domeniului public pentru desfacerea de produse ce fac obiectul comerţului pe terasele sezoniere. Asta, după ce oamenii au fost lăsaţi să îşi scoată mesele şi scaunele, fiecare cum a putut, printre pietre şi alte materiale… Că muncitori mai puţin în această perioadă estivală, ceea ce se vede şi în ritmul în care avansează lucrările în centrul istoric…
Pe strada Mercy, de exemplu, lucrările de pavare au început în noiembrie 2014 şi nu s-au încheiat încă. Pe Eugeniu de Savoya, la fel, sunt terase… în şantier. Iar cea mai afectată a fost Piaţa Unirii, unde mulţi şi-au închis afacerile după ce au început lucrările de reabilitare în Cetate, în toamna anului 2013.
Agenţii economici sunt mulţi dintre ei revoltaţi, spun că afacerile lor au avut de suferit în ultimiii ani, primarul Nicolae Robu le-a promis scutiri de taxe şi impozite şi… n-au văzut nimic.
„Ce să plătim? Metrul pătrat de praf? Faptul că nu sunt clienţi? Nu mi se pare normal… Când se vor termina lucrările?”, ne-a spus, revoltat, unul dintre patronii de terase. Câţiva dintre ei s-au şi întâlnit marţi şi au hotărât să se prezinte la viitoarea şedinţă de consiliu local pentru a-şi spune ofurile în faţa aleşilor, ba chiar şi să iniţieze demersurile pentru a se constitui într-o asociaţie.
Primarul spune că, într-adevăr, el a vrut să le ofere unele facilităţi agenților economici, dar înainte să ştie că acest lucru… nu este posibil.
„Eu le-am spus, când am avut o întâlnire acolo, că mă voi interesa dacă avem posibilitatea legală să le oferim scutiri de taxe și impozite locale, având în vedere șantierele din zonă. Din păcate, legea nu ne permite să le asigurăm astfel de facilități. Atunci când ei au cerut să-și amplaseze niște mese pe lângă ziduri, fără să afecteze lucrările, le-am spus că pot fi de acord cu așa ceva, dacă, într-adevăr, firma care a primit în gestiune terenul acum, pe perioada lucrărilor, spune că nu este afectată. După cum știți, amplasamentul este predat firmei Romprest (…) I-am întrebat pe cei de la Romprest, au răspuns că nu sunt deranjați, că-și pot executa lucrările, chiar dacă se pun acele mese, cu condiția să fie puse pe lângă zid, dar asta nu înseamnă că avem dreptul legal să nu percepem taxe, având în vedere că se folosește domeniul public. Nu avem dreptul legal. Primăria încasează, pentru că este proprietatea primăriei”, afirmă Robu.
Edilul-şef a avertizat și că, dacă agenţii economici nu vor plăti pentru ocuparea domeniului public, se va ajunge la desfiinţarea teraselor în cele din urmă.
„Nu se poate altfel (…) Noi avem două tipuri de încasări pentru valorificarea patrimoniului: încasări pe bază de contract, pe care le face Direcția Fiscală, și încasări făcute pentru domeniul public folosit temporar, cum este cazul aici, fără contract. Acestea le face Direcția de Patrimoniu. Dacă nu vor să plătească, nu putem să-i mai lăsăm să facă operația asta. Eu nu vreau să-i amendez, pentru că îmi pare rău de ei, dar, dacă nu aș aplica legea, aș fi acuzat de abuz în serviciu. Eu îi înțeleg pe toți acești proprietari și le-aș fi creat toate facilitățile pe care le-aș fi putut, pentru că, într-adevăr, activitatea lor economică a fost perturbată. E o chestiune de bun-simț să recunoști asta, dar legea este legea. În cazul în care Codul Fiscal ne-ar fi permis ca, în astfel de împrejurări, să-i scutim de taxe locale, fiți siguri că aș fi propus asta, dar nu se poate. Acum, dacă ei ocupă domeniul public, nu am posibilitatea să-i las să ocupe domeniul public fără să plătească”, a concluzionat primarul Nicolae Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!