Despre ”ce-am avut și ce-am pierdut”, despre vicii și cutuma de a râde de cei care nu-s de față, despre obiceiul românesc al îndopatului, ceva frumos!, și amorul din anțărț, despre marea ratare și multele mici rateuri. Despre toate astea și despre încă ceva, inefabil, indefinibil, a fost Șaraiman-ul spectacol care a deschis, luni seara, primul Festival de Dans Contemporan la Timișoara.
La doar câteva săptămâni după ce a avut premiera pe scena Teatrului Odeon, Șaraiman a umplut ”sala multifuncțională” a Consiliului Județean Timiș, nu puțini fiind cei care s-au ghemuit pe parchet ca să-l vadă pe Răzvan Mazilu dansând pe muzica Romicăi Puceanu. O idee curajoasă, spectacolul alternează secvențele de dans cu cele de stand up comedy susținute sclipitor de actorul Dan Badea, muzica lăutărească fiind, în temă, spirit și atmosferă, liantul perfect, firul roșu (ca trandafirii ”dă mătasă” din recuzită) al bestiarului românesc care începe mereu, lăutărește, cu capra vecinului. Căci, dacă, spre pildă, Badea vorbește despre Vama veche, despre moravurile din familia românească în care capul de familie ”beutor de bere pe plaje” are fete de curtat, Romica Puceanu cântă cu of și vai ”Pe nisipul de la mare/Eu am scris numele tău/A venit furtună noaptea/L-a șters și îmi pare rău”, iar Răzvan Mazilu dansează, cu un bust de mucava și o bulversantă fantezie a gesturilor, toate amorurile pierdute vreodată. Mustind de un umor inteligent, bine dozat, care disimuleaza briciul critic foarte ascuțit, Șaraiman le vorbește oamenilor despre propriile lor defecte (dar ce-i de față ”se exclud”, obicei național), despre ce nu ne lasă să uităm de unde am plecat și ce uităm cu prea multă ușurință, despre metehne bine conservate sub capace ruginite, despre iluzii, angoase, prejudecăți, vanitate și regrete sincere. Nimic din ce e omenesc și românesc nu e iertat, de la shaorma ”cu de toate” la superstiții, de la mititei la marile invenții românești, și ele ratate, căci mereu de numele altora sunt legate, dacă nu sunt deja uitate. Armonizarea celor două discursuri, a limbajelor, relația impecabilă între planuri și interpreți, tensiunea fin controlată sunt remarcabile în spectacol, aparenta lejeritate a lui Dan Badea (epurată de orice risc al trivialității cu care se asociază, adesea, stand up -ul comic românesc) e savuroasă, iar felul cum Răzvan Mazilu inovează mișcarea în dansul contemporan (tangentă la perfecțiune în scene precum secvența cu bustul de mucava sau cea cu geamantanul de roze), amprentând-o cu o poetică personală, puternică, inconfundabilă, fac din Șaraiman, spectacolul despre ratare, o experiență de neratat. Șaraiman este o producție a Teatrului Odeon și a Fundației perfoRM, iar pentru realizarea coregrafiei a fost invitat reputatul coregraf israelian Nadar Rosano.
”conTEMPO”, eveniment reflectat de www.tion.ro, are loc în perioada 10 – 15 iunie 2013. Festivalul este organizat de Centrul Cultural German Timișoara și Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană, cu susținerea Primăriei și a Consiliului Local Timișoara, și invită publicul la spectacole, filme, o expoziție de fotografie și un atelier de dans. Accesul la toate evenimentele din program este liber. Săptămâna dansului contemporan de la Timișoara continuă cu expoziția ”Timp oprit. Imagini ale dansului”, fotografii ale Arhivei de dans din Koln și ale Goethe Institut, al cărei vernisaj va avea loc marți, 11 iunie 2013, de la ora 19, la Muzeul Banatului, mansarda Bastionului Theresia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!