Viceprimarul Traian Stoia a prezentat, încă din luna mai, situaţia podurilor din Timişoara. „Din cele 18 poduri, pasarele şi pasaje care ţin de municipiu doar patru sunt încă în garanţie de funcţionare, iar din cele 14 rămase cinci au o expertiză de consolidare efectuată. Celelalte nouă sunt ieşite din garanţie şi pot constitui un adevărat pericol public, între acestea şi podul de la Gara de Nord înspre oraş, unde există două linii de tramvai şi o semaforizare pe ambele părţi ale podului peste care trec tramvaie, producând vibraţii. Cele cinci care au expertiză, în momentul în care vor intra în reparaţii, expertizele trebuiesc aduse la zi pentru că cele mai noi sunt de 3-4 ani”, explica, atunci, Stoia. Viceprimarul dădea însă asigurări că la prima rectificare de buget vor fi prevăzuţi bani pentru poduri. „Pentru aceste lucruri nu există prevederi bugetare, o să trebuiască la prima rectificare să ne ocupăm şi de acest aspect. Părerea mea este că în cazul celor care au expertiză acestea trebuie aduse la zi şi consolidate”, mai declara Stoia. La fel, şi primarul Nicolae Robu afirma atunci că la rectificare vor fi alocaţi bani pentru poduri. „Nu ne putem juca cu viaţa oamenilor”, spunea Robu.
Între timp au avut loc şi rectificări de buget – s-au suplimentat banii pentru sport, mai exact pentru ACS Poli şi pentru reparaţii la străzi -, dar în privinţa podurilor reprezentanții municipalității nu au anunțat nimic. Conducerea primăriei dă în continuare asigurări că… problema este în studiu.
„Deocamdată nu se pune problema să începem aceste lucrări, ci se fac studiile de rigoare să vedem ce presupune ieşirea lor din garanţie, ce fel de lucrări se impun, dar pentru asta e necesară o expertiză… E greu cu podurile. La Michelangelo, de exemplu, expertiza făcută în condiţiile în care podul era în funcţiune nu a permis să se afle că el necesită lucrări foarte serioase de consolidare. Abia după ce a fost scos din funcţiune, după ce s-a săpat acolo adânc, s-a scos în evidenţă că este nevoie să fie ridicat şi consolidat de o manieră foarte serioasă. La fel se pune problema şi în cazul altor poduri. Ele trebuie, în perioada aceea de expertizare, să sufere şi anumite intervenţii pentru a se vedea starea lor de facto, nu numai pe bază de documente putem să tragem concluzia că trebuie reabilitate”, a declarat, zilele trecute, primarul Nicolae Robu.
Întrebat dacă s-au făcut demersurile pentru expertizare, edilul a răspuns că nu, explicând că mai devreme de 2014 oricum nu se poate interveni la poduri.
„Nu, nu au fost contractate până în momentul de faţă servicii de expertizare, dar va trebui să facem lucrul acesta… În orice caz, nu se pune problema ca în anul 2013 să intervenim la celelalte poduri. Expertizele le vom demara în 2013, categoric, însă în 2014 putem să intervenim, mai devreme exclus”, a conchis Robu.
UPDATE. Reprezentanții Direcției de Comunicare a primăriei spun că există expertize tehnice mai vechi pentru patru poduri – Ștefan cel Mare, Tinereții, Muncii și Eroilor -, iar la rectificarea din iulie au fost prevăzuți câte 5.000 de lei pentru fiecare dintre aceste poduri, deși pentru studii de fezabilitate și proiecte tehnice ar fi nevoie de câte 50.000 de lei, potrivit autorităților locale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!