Astfel, din luna martie, pentru fiecare maşină de mare tonaj înmatriculată în alt judeţ decât în Timiş, care tranzitează orasul Timisoara, trebuie achitată o taxă de 200 de lei pe zi, spun reprezentanţii municipalităţii. Banii încasaţi vor fi folosiţi pentru reparaţii şi lucrări de întreţinere la drumuri, au stabilit autorităţile locale.
Taxa de tranzit va putea fi achitată în contul RO06TREZ6215040XXX0000488, CF 14756536, anunţă Primaria Timisoara.
Doar persoanele fizice şi juridice care au domiciliul/ sediul pe raza judeţului Timiş vor fi scutite de la plata acestei taxe. „Acestea vor face dovada domiciliului/ sediului prin CI/ BI sau certificatul de înregistrare la Registrul Comerţului (în copie certificată de către proprietarul vehiculului „conform cu originalul”) şi certificatul de înmatriculare a vehiculului”, mai precizează edilul-şef al Timisoarei.
Această taxă specială, de tranzit, a fost instituită printr-o hotărâre de consiliu local adoptată în mai 2009, prin care au fost stabilite impozitele şi taxele locale în Timişoara pentru anul 2010. Taxa pentru traversarea orasului Timisoara, în valoare de 200 de lei pe zi, a fost impusă pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone, în cazul persoanelor fizice sau juridice care nu au domiciliul/sediul în judeţul Timiş.
Ulterior, în decembrie 2009, a fost adoptată o altă hotărâre de consiliu prin care se stabilea procedura de administrare a acestei taxe, primăria trebuia să încheie contracte cu benzinăriile din judeţ pentru ca operatorii de transport să poată plăti taxa la aceste unităţi, dar hotărârea a fost atacată în instanţă de Prefectura Timis, iar procesul este pe rol. Deci taxa nu va putea fi plătită la benzinării, banii trebuie viraţi în contul dat de Primaria Timisoara. Cei care nu vor achita taxa de tranzit riscă amenzi de 2.500 de lei.
Prefectul de Timiş, Mircea Băcală, declara că această taxă de tranzit este discriminatorie, de aceea s-a decis atacarea ei.
Oficialii primăriei argumentează introducerea acestei taxe prin faptul că autovehiculele de mare tonaj distrug drumurile din oraş, iar şoselele pe care circulă camioanele trebuie reparate la nesfârşit, în condiţiile în care Timisoara nu are decât un tronson de şosea de centură. „Menţionăm faptul că, anual, 70% din fondurile bugetului local alocate reparaţiei şi întreţinerii drumurilor în municipiul Timişoara se cheltuie pe repararea arterelor de circulaţie pe care circulă tirurile. Mai mult decât atât, în ultimii ani, Guvernul României nu a repartizat fonduri de la bugetul de stat pentru întreţinerea şi reparaţiile necesare drumurilor din oraş”, spune primarul Gheorghe Ciuhandu.
Prefectura Timiş: taxa nu poate fi aplicată!
UPDATE. Reprezentanţii Prefecturii Timiş susţin că taxa nu poate fi pusă în aplicare pentru că singurul act administrativ care prevede clar că taxa de trecere se va percepe în funcţie de locul de înmatriculare a vehiculelor este Hotărârea Consiliului Local Timişoara nr. 445/15.12.2009, în prezent suspendată, fiind atacată în contencios-administrativ. „Anularea acestei hotărâri a fost solicitată instanţei de către prefectul judeţului Timiş, domnul Mircea Băcală, pe motiv că perceperea taxei de trecere în funcţie de locul de înmatriculare al vehiculului constituie un criteriu de discriminare, potrivit Directivei 1999/62 a Consiliului Europei. În consecinţă, conform dispoziţiilor art. 3 alin. 3 a Legii 554/2004 a contenciosului administrativ hotărârea în cauză este suspendată de drept”, se arătă într-un comunicat emis de prefectură.
Dar, pentru a nu mai exista niciun fel de interpretare, Instituţia Prefectului anunţă că săptămâna aceasta va ataca în instanţă şi punctul din anexa hotărârii de consiliu local din mai 2009, privind stabilirea impozitelor si taxelor locale, prin care s-a instituit respectiva taxă de tranzit.
Citiți principiile noastre de moderare aici!