Un lucru este cert, primarul Timişoarei nu a renunţat la ideea de a realiza o parcare paletizată, pe verticală, în zona centrală, sistem cunoscut ca rotary-parking sau smart-parking.
„În momentul în care parcarea din spatele magazinului Bega va scăpa de procese, şi sper să scape în favoarea primăriei, acolo vom încerca să facem primul smart-parking, o parcare inteligentă, v-am povestit – vii, laşi maşina, introduci cardul şi maşina urcă pe verticală, nu se pierde spaţiu pe orizontală deloc, şi se face loc alteia. Când vii să ţi-o ridici, introduci cardul, îţi vine maşina şi ai plecat (…) Marele avantaj este că o astfel de parcare se poate da în funcţiune în două luni (…) Aceste parcări sunt extraordinare. E o dispută între Japonia şi Coreea de Sud privind paternitatea ideii”, a declarat Robu.
Edilul-şef spune că avantajele unei astfel de parcări sunt multiple, singurul dezavantaj fiind costul foarte mare pe care îl presupune investiţia iniţială. Primarul dă însă asigurări că se vor găsi soluţii, viitoarea parcare pe verticală urmând să fie realizată prin credit furnizor.
„O facem pe un sistem de finanţare de tip credit furnizor, în anumite condiţii. În principiu, lucrurile se întâmplă în felul următor: vrem un partener care în regim credit furnizor să vină cu finanţarea şi să ne asigure nouă o perioadă de graţie în care să nu plătim nimic pentru rambursarea acelui credit, de exemplu 2 ani, astfel încât în cei doi ani noi, exploatând parcarea, să facem încasări din care să putem plăti în anul al treilea rata. În continuare, facem iarăşi încasări din care să plătim rata pe perioada următoare şi astfel efortul nostru propriu de rambursare va fi foarte redus”, a explicat Robu.
Care sunt totuşi costurile? Primarul spune că totul ţine de înălţimea pentru care se va opta. „Costurile sunt între 15.000 şi 20.000 de euro per loc de parcare, asta înseamnă un loc care merge pe verticală pe ce înălţime se doreşte. Pe un loc costă la nivelul acesta şi se poate face o parcare cu patru etaje, cu opt etaje, nu ştiu exact până la ce înălţime permite tehnologia (…) Sunt foarte scumpe, e adevărat, şi nu merită să le realizezi cu banii tăi. Au şi următorul mare avantaj: le dai aspectul pe care îl vrei pentru zona respectivă. Dacă vrei să arate ca o clădire veche, structura aceea metalică se îmbracă într-o arhitectură de tip vechi. Dacă vrei să arate ultramodern, poţi să o îmbraci în sticlă (…) şi poţi să faci publicitate de jur împrejur şi se pot scoate foarte mulţi bani din publicitatea pe care o realizezi”, a mai declarat edilul.
Parcare privată în zona Parcului I.C. Brătianu
Totodată, reprezentanţii municipalităţii spun că în 2014 vor căuta investitori pentru realizarea unei parcări pe mai multe nivele, dar una clasică, în zona Parcului I.C. Brătianu din centrul oraşului. Deocamdată, însă, sunt probleme cu terenul respectiv, ocupat de garaje.
„Eu doresc să realizăm în 2014 o parcare supraterană în parcul Brătianu, pe locul celor două baterii de garaje existente actualmente acolo. Acolo se poate face o parcare P+5, cel puţin, ca regim de înălţime, fără să se strice cu nimic imaginea zonei, este în spatele parcului, nu se distruge spaţiul verde, pentru că se face construcţia pe locul actualelor baterii şi pe platoul din faţa lor. De îndată ce clarificăm problema relaţiei cu deţinătorii de garaje, de îndată ce ajungem la o înţelegere cu deţinătorii – eu sper să ajungem la o înţelegere – vom da drumul acestui proiect. Se poate face în timpul cel mai rapid şi acolo vrem o parcare supraterană clasică, nu una de tip smart-parking, din motive de costuri. Dacă vine un investitor privat care vrea să facă el poate să facă smart-parking, nu-i nicio problemă (…) Noi dorim cât mai repede să se realizeze o parcare acolo şi n-am vrea ca parcarea să fie a municipalităţii, pentru că vrem să investim banii în altceva. Cred că este un serviciu care ar trebui să fie privat”, a afirmat primarul.
Dacă Robu anunţa, în primăvara acestui an, că municipalitatea va căuta un investitor care să realizeze o parcare supraetajată care să aibă nu mai puţin de zece nivele în zona Oituz, în apropiere de Punctele Cardinale, acum edilul spune că nici acest lucru nu se poate materializa sau că s-ar putea materializa dacă Universitatea de Vest ar fi deschisă la un schimb de terenuri.
„Parcarea de la Oituz, acum noi ce putem să facem şi vom face, vom pietrui acea parcare, dar terenul nu este al primăriei, terenul este al Universităţii de Vest. Noi suntem deschişi să facem un schimb de terenuri cu universitatea. Ei până acum au ţinut foarte mult la tot ce este în zona Oituz. Prima mea intenţie a fost să realizăm o parcare supraterană aici spre Punctele Cardinale, dar era un proiect, pe care nu ştiu dacă îl vor mai face, pentru că nu l-au demarat încă, de reabilitare a acelei clădiri care a fost popota. Se putea face inclusiv o construcţie care să includă acea clădire, să valorifice spaţiul din spatele acelei clădiri, şi era o localizare mult mai bună a parcării aici, era accesibilă şi de pe Oituz şi de pe Popa Şapcă. N-avem niciunde un teren liber de orice problemă. În parc e problema cu deţinătorii de garaje, pe care sper să o rezolvăm amiabil. La Oituz, dacă universitatea doreşte să se întâmple se poate întâmpla. Discutăm, ei spun că dacă cineva face, ei nu fac, primăria nu poate să se implice pe terenul altcuiva. Putem să facem o lucrare minoră de pietruire pentru timişoreni, nu pentru Universitatea de Vest, dar atât”, a conchis edilul.
Viceprimarul Traian Stoia, de cealaltă parte, militează în continuare pentru parcări subterane, afirmând că au existat şi investitori interesaţi şi sunt identificate deja şi mai multe amplasamente disponibile în zona centrală.
Citiți principiile noastre de moderare aici!