Că a fost primul recital de piculină susținut în România a confirmat și renumitul flautist Ion Bogdan Ștefănescu, prezent la evenimentul ce a avut loc în sala Oprheum din Timișoara.
„Ideea de flaut piccolo ca un instrument solistic nu mai este o noutate. Lipsa repertoriului solistic a fost o realitate până acum câțiva ani. Atenția flautiștilor și compozitorilor la rândul său, față de flautul piccolo a stimulat și fabricanții, în găsirea de soluții pentru depășirea rigidității și asprimii acestui instrument, izolat în pasajele orchestrale. Când vine vorba de un astfel de instrument special precum cel conceput de Anton Braun (Piccolo în Do), se simte nevoia și mai mult pentru a arăta nu numai agilitatea, dar, de asemenea, sunetul dramatic pe care acest mic flaut îl poate produce. Într-adevăr, prin instrumentul creat de Anton Braun acum avem un instrument care nu mai este un compromis între sistemul vechi tradițional și conceptul lui Boehm, ci un adevărat flaut mic de octavă, un instrument solistic în același rang cu flautul, care explorează un registru cu posibilități de expresie nebănuite. Repertoriul ales pentru acest concert arată întregul spectru al afectelor muzicale pe care acest instrument le poate reda”, a explicat Vlad Colar.
El a susținut recitalul împreună cu pianista Roxana Ardeleanu, iar repertoriul ales, cu romantice sonatine, ample volute sonore scrise pentru saxofon, pitorești prelucrări folclorice românești și o bijuterie în miniatură a lui Dinu Lipatti, a revelat un instrument absolut magnific în micuța piculină, cu un spectru sonor aproape neverosimil.
Programul, prezentat chiar de Vlad Colar, în fața publicului, a cuprins: „ncepând cu prima parte – Andante – din sonata în Do major de Pietro Locatelli, expansivă și capricioasă, continuând cu cantabilitatea vocală din Adagio, ultima parte din sonată – Presto – face apel la caracterul de virtuozitate al instrumentului. Flautul traversier nu era un instrument străin pentru violonistul virtuos care scrie pentru acest instrument XII Sonate publicate la Amsterdam in 1731, dedicate discipolului său Nicola Romswinkel (flautist amator), așa cum se arată in prefața ediției din Amsterdam, oraș în care s-a stabilit. Se știe că după moartea lui Locatelli, inventarul obiectelor aflate în posesia sa, înregistrează 3 flaute traverse (2 flaute in D și un flûte d amour.)
Piccolo Sonatina for Piccolo Solo a fost scrisă in 2007 de pianistul și compozitorul Stephen Hough pentru un prieten flautist, ca un cadou muzical. Sonatina are 3 mișcări bazate pe materialul tematic din prima parte. Muzica acestui compozitor foarte apreciat în zilele noastre a fost înregistrată în 2011 de către instrumentiști din Filarmonica din Berlin.
Atenția pianistului compozitor Dinu Lipatti față de instrumentele de suflat i se datorează în mare parte flautistului Roger Cortet (Profesor de flaut la Conservatorul National Superior din Paris 1942-1953) pe care l-a cunoscut în timpul șederii sale la Paris. În 1939, îi dedică o miniatură în două mișcări Introduction et Allegro pentru flaut solo. Limbajul neoclasic al compozitorului redă în spiritul esteticii franceze, elemente din folclorul românesc, doina (Introducere) ca o incantație în stilul parlando rubato și brâul oltenesc, energic și briliant.
Aria a fost compusă de Eugène Bozza în 1936, în prima perioadă de creație a compozitorului recunoscut pentru muzica dedicată instrumentelor de suflat. Original scrisă pentru saxofon alto, este o lucrare care se pretează bine la transcripții, ea putând fi des auzită pe flaut, violoncel, vioară sau clarinet, și este cu siguranță o provocare în versiunea pentru flaut piccolo.
Vasile Jianu (1904-1968) și Petre Elinescu (1869-1947) sunt printre primii flautiști români care au făcut carieră la noi în țară și au lăsat urme atât ca și interpreți, dar în calitate de pedagogi și compozitori. Atât Elinescu, cât și V. Jianu au fost prim flautiști în orchestrele simfonice și de operă din București, dar și profesori de flaut și muzică de cameră la Conservatorul din București. Preludiu și Rigaudon este o lucrare care a intrat în repertoriul flautiștilor din România.
Scena Pastorală a lui Petre Elinescu este un colaj de dansuri și motive românești (doina din caval, hora, etc) care păstrează folclorul în stare pură, spre deosebire de stilizarea lui în maniera lui Dinu Lipatti.
Cu acest program, Vlad Colar va susține un recital de flaut piccolo și pian și un masterclas de flaut piccolo în cadrul Festivalului International din Wurzburg – “Flute Day s” , duminică, 11 mai 2014, eveniment la care a fost invitat de către Deutsche Geselschaft für Flöte (Asociația flautiștilor din Germania), la propunerea ilustrului constructor de flaute Anton Braun.
„Acolo voi reprezenta Filarmonica Banatul, Conservatorul din Timișoara, unde sunt profesor de flaut începând cu anul acesta din luna aprilie, și implicit orașul Timișoara. Instrumentul cu care cânt este construit de Anton Braun special pentru mine și donat Filarmonicii Banatul. La festival participă flautiști recunoscuți internațional din Anglia, Germania, Israel, Polonia, Franța, Elveția. Deutsche Geselschaft für Flöte este una dintre cele mai importante asociații flautistice din Europa”, a subliniat artistul timișorean.
Articole pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!