Piatra de temelie pentru reabilitarea spaţiilor publice din centru a fost pusă joi, în Piaţa Unirii, cu un mini-recital susţinut de un grup de copii şi o slujbă de sfinţire.
Centrul istoric al oraşului Timişoara va intra în reabilitare în cadrul unui proiect pe fonduri europene. Se va începe cu Piaţa Libertăţii, Piaţa Sfântul Gheorghe şi alte străzi din zonă.
„Data estimată pentru începerea lucrărilor de construcţie este septembrie 2012 şi urmează să fie derulate pe o perioadă de 28 de luni”, spun reprezentanţii municipalităţii.
În total, sunt vizate pentru reabilitare şi modernizare patru pieţe din Cetate, Piaţa Unirii, Piaţa Libertăţii, Piaţa Sfântul Gheorghe şi Piaţa Ţarcului (General Traian Doda), şi zece străzi – Sergent Constantin Muşat, Vasile Alecsandri (pe tronsonul între Piaţa Unirii şi Piaţa Libertăţii), Lucian Blaga (pe tronsonul între Piaţa Libertăţii şi Piaţa Huniade), Florimund Mercy, Francesco Grisselini, Strada Fără Nume, Radu Negru, Eugeniu de Savoya, General Praporgescu şi Enrico Carusso. Dincolo de reabilitare, multe străzi din zona centrală vor deveni pietonale.
Managerul de proiect, Aurelia Junie, spune că lucrările vor începe, în august-septembrie, cu cinci obiective.
„Lucrările vor începe în cel mai scurt termen posibil. Avem deja depusă documentația pe SEAP și este fixată data pentru deschiderea ofertelor în luna iulie. În funcție de modul în care se va derula licitația, lucrările vor începe în august-septembrie. Chiar dacă vor fi contestații, lucrările vor începe anul acesta cu primele obiective: Piața Libertății, Piața Sfântul Gheorghe, Strada Fără Nume, Strada General Praporgescu și Strada Enrico Caruso. Și Piața Unirii va fi reamenajată, iar toată zona, inclusiv strada Vasile Alecsandri va deveni pietonală. Tot pavajul folosit în Cetate va fi din piatră naturală. Proiectul include nu doar pavajul și mobilierul urban, dar și și toate dotările subterane vor fi refăcute complet, inclusiv canalizarea, care este cea originală, de pe vremea lui Vidrighin. Toată zona centrală va fi cu acces vehicular restricționat, cu accesul permis riveranilor, al mașinilor de urgență și al celor de aprovizionare, după un anumit program. Subsolurile vor deveni refuncționale pentru că țevile de termoficare vor fi introduse în corpul străzii. Noi sperăm să fie spații pentru mici meșteșugari, așa cum se întâmplă în toată Europa în centrele istorice”, a explicat Junie. Aceasta spune că investiţia va fi abordată pe tronsoane pentru ca lucrările să nu fie afectate de eventualele descoperiri arheologice.
„Toată zona va fi terminată în aproximativ trei ani. Avem cei mai buni proiectanți din țară pe lucrarea aceasta: Radu Mihăilescu, Șerban Sturza și Luminița Popa. Va fi o lucrare de referință nu numai pentru Timișoara”, a conchis Junie.
Arhitectul Radu Mihăilescu, care lucrează la acest proiect, spune că oamenii trebuie pregătiţi pentru ceea ce va urma, adică doi ani de şantier în zona centrală.
„Vor urma 2 ani de disconfort în aceasta zonă, dar altfel nu se poate realiza operaţiunea la amploarea aceasta. Speram în final să se poată executa ce s-a propus. Cea mai mare transformare este la nivelul traficului, pentru ca vor dispărea maşinile din zona asta, iar străzile vor avea un caracter preponderent pietonal. Aceasta lucrare trebuie corelată cu dezvoltarea unor zone de parcare, care erau prevăzute în studiu. Este vorba despre nişte zone ample de parcaj care să preia maşinile. Este clar că va fi o îmbunătăţire a confortului urban prin refacerea instalaţiilor edilitare. Se doreşte să dispară de pe faţadele clădirilor toate instalaţiile parazitare care au apărut în timp, iar toată zona se va echipa în final cu mobilier urban nou”, ne-a declarat Mihăilescu.
Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 65 de milioane de lei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!